Blog

Tipovi elektrobicikala i ugradnja elektromotora na bicikl

električni bicikl

Pokušaćemo da malo približimo tematiku električnih bicikala i ugradnje elektromotora na bicikl.

Električni automobili, hoverbordovi, trotineti, bicikli…Pre desetak godina je to bilo nezamislivo.

Ideja električnog bicikla nije da se upropasti standardni bicikl, već da se radijus kretanja običnog rekreativca produži. U jednoj Švajcarskoj, nezamislivo je da se neko u određenim poznim godinama odrekne vožnje bicikla, već osoba kupi elektrobicikl i vozi svuda gde inače ne bi mogao/mogla zbog zdravstvenog stanja, starosti, nekog hendikepa i slično. I još, u sred svetske borbe ze ekologiju, sve više je korisnika koji na posao idu e-bajkom. A benefit je to što se na odredište ne dođe oznojen.

I dok se svi bore sa trajanjem baterija za automobile, novim izvorima goriva, kako nafte, tako i alternativnih – vodonika i slično… Bicikli idu ka potpunoj elektrifikaciji. U Evropi je vrtoglavi rast prodaje elektrobajkova, dok prodaja običnih bicikala stagnira i/ili opada.

Kod nas je to još uvek nezamislivo-sa našim standardom je cela ta postavka elektrobicikala potpuno van domašaja standardnog korisnika. Sa jedne strane imamo bicikl koji se aktivira okretanjem pedala – Pedelec, koji može da se kupi za 2-3-4.000 evra u radnji. Sa druge strane moguće je kupiti na crnom tržištu taj isti bicikl ukraden ko-zna-gde i dovežen u Srbiju da nađe novog vlasnika – problem je što takav bicikl neretko nema bateriju i/ili punjač ili ključeve. Sa treće strane imamo gotove kineske bicikle sa elektromotorima od 250W, koji mahom liče na mopede. I sa četvrte strane imamo elektrokit, ceo set koji pravi običan bicikl u električni bicikl.

Kako to sve radi i koje su prednosti i mane?

Elektrobicikli sa već ugrađenim motorima Bosch, Yamaha, Shimano… imaju motore od 250W  pa naviše, i razvijaju (elektronski ograničenih) 25km/h. Vozač okreće pedale, a elektromotor mu dodaje snagu. Ovo je po našem mišljenju najbolji način korišćenja elektrobicikla. Imaju nekoliko modova dodavanja snage – recimo – eco, sport, turing i turbo (naravno, svi korisnici voze mahom u turbo modu). Nakon ostvarene brzine, elektromotor se isključuje i ostavlja vozača da dalje okreće pedale do željene brzine, bez pomoći elektromotora. Ako brzina padne ispod 25km/h, električni motor se ponovo uključuje. Zašto je to tako? Pa jednostavno – Evropska unija razmišlja-ako možeš da ostvariš 25km/h okretanjem pedala-šta će ti elektromotor? Druga stvar je naravno, sigurnost. Sve iznad 25km/h je previše opasno na biciklu, za standardnog korisnika. Kaciga je naravno, obavezna.

Otuđeni elektrobicikli (čitaj ukradeni) dolaze različitim kanalima kod nas. Ili su dogovorene krađe sa vlasnikom radnje negde u Evropi (što je još i najbolje, jer su onda bicikli i uglavnom skinuti sa osiguranja, pa ih policija i ne traži), ili su stvarno ukradeni od vlasnika, koji su bili dovoljno nemarni. Vraćanje kilometraže na takvim biciklima nije nešto preterano teško, tako da ciklokompjuter i nije neko merilo pređenih kilometara. Uglavnom je najveći problem kod ovakvih bicikala naći originalnu bateriju, punjač ili ključeve.

Kinezi. Tako zovemo elektrobicikle, električne bicikle koji dolaze sa dalekog Istoka, već sklopljeni i spremni za upotrebu. Dolaze u neretko lošijem izdanju, sa jeftinim ili jeftinijim delovima, ali ima i svetlijih tačaka među proizvođačima, nije sve tako crno. Ima naravno i boljih azijskih proizvođača. Bafang, se recimo,  ističe kvalitetom i izgledom. Nego, opet je u u pitanju naš mentalitet i kupovna moć. Ne može električni bicikl da bude jeftin i kvalitetan. Bar ne još uvek.

Poslednji u opisu su elektrokitovi – elektrosetovi koji se ugrađuju na bicikle. Tako da obični bicikli oni postaju električni bicikli. Elektrokit obično ne podrazumeva i PASS – dodatak da bicikl bude pedelec. Drugim rečima, da se motor uključuje onda kada vozač okreće pedale. Na volanu je ručica gasa, kao kod motorcikla, kojom vozač dodaje gas i pomaže okretanju pedala, ili u najčešćem slučaju, vozi samo na gas. U potonjem slučaju, potrošnja baterije je, naravno, povećana. Uvek predlažemo okretanje pedala.

U elektro kit ulazi: elektro motor, baterija, kontroler, ručica gasa i punjač. Motori su od 350W, 500W, 1000W. Ima i većih, i jačih, 2000W, 3000 i više W. Najčešća i najbolja kombinacija je bicikl sa elektromotorom od 500W. On sa lakoćom savlađuje gradske uzbrdice, nije žedan, pa baterija ima duži vek, i nije težak, pa samim tim i bicikl sa elektromotorom nije previše otežan. Šta je dobro oko elektroseta i pretvaranja običnog bicikla u električni bicikl? Loša je pre svega težina – bicikl postaje teži. Oko 9 kg je težina elektroseta koji se ugrađuje.

Sa druge strane, bicikl ide sam. Tj. možete okretati pedale. Dobro je što osobine bicikla ostaju nepromenjene. Bicikl se ne buši, ne prepravljaju se vitalni delovi, ram ostaje kakav jeste… Vrlo bitna stvar su kočnice. Uvek preporučujemo disk kočnice na elektro biciklu. I to po mogućstvu hidraulične. Naravno da je potrošnja kočionih pločica povećana, potrošnja spoljnih guma je apsloutno iznad proseka. Ali prelazak na običan bicikl posle elektrobicikla obično ne dolazi u obzir.

Pošto mi ugrađujemo elektromotor na Vaš ili naš bicikl, evo nekoliko pojedinosti:

Ugradnja elektromotora na bicikl
Sve što vam je potrebno da bi vaš bicikl postao električni je elektroset. Vršimo ugradnju sistema – sve rezervne delove imamo na lageru. Dovezete Vaš bicikl i za dan-dva dođite po Vaš električni bicikl koji je po performansama elektro sistema bolji od svih fabričkih varijanti!

Elektro komplet čine motor, baterija, kontroler, punjač i ručica gasa. Svi delovi su novi i imaju garanciju.
Baterije su sa brand name originalnim ćelijama (Samsung, Panasonic). Očekivani vek baterije je 7 god ili 25000km!

Komplet 1.
Motor 350W, baterija 400Wh, kontroler 15A, punjač i ručica gasa. cena seta bez ugradnje 430E.
Maksimalna brzina oko 35kmh, radijus 40km pri brzini 25kmh bez okretanja pedala.

Sa kompletnom ugradnjom, torbicom za kontroler,žicama za točkove i propratnom opremom je oko 480E.

Komplet 2.
Motor 500W, baterija 550Wh, kontroler 22A, punjač i ručica gasa. Cena seta bez ugradnje 550E.
Maksimalna brzina oko 40kmh, radijus oko 50km pri brzini 25kmh bez okretanja pedala.

Sa kompletnom ugradnjom, torbicom za kontroler,žicama za točkove i propratnom opremom je oko 600E.

Komplet 3.
Motor 1000W, baterija 700Wh, kontroler 26A, punjač i ručica gasa. Cena seta bez ugradnje 700E.
Maksimalna brzina oko 50kmh, radijus oko 60km pri brzini 25kmh bez okretanja pedala.

Sa kompletnom ugradnjom, torbicom za kontroler,žicama za točkove i propratnom opremom je oko 750E.

Komplet 4.
Motor 1500W, baterija 600wh sa ćelijama za visoke struje, kontroler, punjac i ručica gasa.
Cena seta bez ugradnje 850E.
Maksimalna brzina 60kmh, fenomenalno ubrzanje, radijus oko 50km pri brzini od 25kmh.

Sa kompletnom ugradnjom, torbicom za kontroler,žicama za točkove i propratnom opremom je oko 900E.

Ukoliko se odlucite na ugradnju elektro kompleta kod nas, na cenu kompleta se dodaje cena izrade zadnjeg točka i ugradnja.
Cena izrade točka sa žbicama, felnom i trakom za felnu je 35E.
Cena ugradnje kompleta je 50-100E.

Kako god, što bi Englezi rekli – elektrobicikli su tu da ostanu. Možemo da se borimo protiv njih ali nema svrhe. Dobra stvar oko elektrobicikala je što se tipovi korisnika menjaju – neko ko inače nikad ne bi seo na bicikl, razmišlja o kupovini elektrobicikla. Tako da nije sve tako crno.